Led 142016
 

14.1.2016

Dobrý den, při nákupu potravin prostřednictvím itesco.cz se objednávka tvoří na internetu s tím, že zboží bude dodáno zpravidla následující den. Tesco však tvrdí (a má to i uvedeno ve smluvních podmínkách), že ceny budou zákazníkovi účtovány až podle ceníku platného v den dodání zboží. Není však výjimkou (možná že jde i o zamýšlený způsob prodeje), že se cena jednotlivých položek zboží od objednávky (uzavření smlouvy) do okamžiku jeho dodání druhého dne změní (ve většině případů v neprospěch zákazníka) – v mém případě byl rozdíl v ceně oproti objednávce cca 130,- Kč v můj neprospěch. Myslíte, že je to takto v pořádku? Není smluvní podmínka, která má uvedené „legitimizovat“ neplatná? Děkuji předem za Váš názor. Lenka

Dobrý den,

Ano, iTesco to skutečně na svém webu uvádí ve smluvních podmínkách i na dalších místech. Jejich nastavení je v mnoha bodech v rozporu se zákonem. Než se na to dále podrobněji podíváme, děkuji Vám za podnět. Je to za dobu Magazínu spotřebitele (bez 60 dnů 4 roky) první tip na dobrý článek od neznámého čtenáře a rád bych jej odměnil hodinou právní konzultace zdarma, pokud někdy budete potřebovat J a povzbudil tak ostatní čtenáře k podobným krokům. S pozdravem

JUDr. Ing. Vladimír Koranda, Ph.D., redaktor magazinspotrebitele.cz

iTesco nestoudně vypichuje citaci z oddílu I ceny a cenové podmínky hned dokonce i do preambule svých obchodních podmínek:

„Ceny zboží uvedené na internetových stránkách jsou pouze orientační. V případě, že je Zákazníkovi doručeno zboží, jehož hodnota je vyšší, než hodnota uvedená v poptávce Zákazníka potvrzené společností Tesco, má Zákazník plné právo takové zboží neodebrat.“

Oddíl V. obchodních podmínek pak uvádí: „Zrušení, případně změna poptávky je společností Tesco akceptována pouze v těch případech, kdy je Zákazníkem zadána nejpozději do 23.00 hod. dne předcházejícího dni, ve kterém má být zboží doručeno.“

Kombinace těchto dvou pravidel je v rozporu s § 1814 písm.

„b) spotřebitele zavazují plnit, zatímco podnikateli vznikne povinnost plnit splněním podmínky závislé na jeho vůli,“

„d) zakládají podnikateli právo odstoupit od smlouvy bez důvodu, zatímco spotřebiteli nikoli,“ – tj. v případě nedostupnosti zboží dodavatele, jíž zákazník reálně nemá šanci jak ověřit, analogicky by měla být možnost odstoupit v případě nedostupnosti peněz u spotřebitele

„g) dovolují podnikateli, aby ze své vůle změnil práva či povinnosti stran,“ – jednoznačné – zvýšení ceny

„h) odkládají určení ceny až na dobu plnění,“ – jednoznačné bez komentáře

„i) umožňují podnikateli cenu zvýšit, aniž bude mít spotřebitel při podstatném zvýšení ceny právo od smlouvy odstoupit,“ – v případě nedodání části zboží má spotřebitel právo odmítnout celou objednávku – proč platit za dopravu (59-99 Kč), když stejně musím do obchodu či proč platit za puding na šlehačkový dort, když nedoručili šlehačku a nebudu jej dělat

Tesco či jakýkoli eshop vážící smlouvu na okamžik doručení zde tedy zákazníka staví do jakéhosi kvasikontraktu, jenž nepovažuje za smlouvu (ta je až doručením), ale považuje jej za závazný (naznačuje, že lze zrušit jen do určité doby, jinak bude účtovat např. poplatek za dopravu) Zatímco zákazníkovi přisuzuje závaznost, u sebe ji až do doručení vylučuje pro případ skutečnosti nedostupnosti či změny ceny zboží, přičemž zákazník nemá tvrzení o nedostupnosti či změně ceny zboží jakkoli ověřit. Taková objednávka bude tedy dle § 1814 d) nezávazná i pro zákazníka jako celek, bez ohledu na tvrzení podmínek e-shopu.

Tesco si bude muset vybrat, zda umožní zrušení celé objednávky i v okamžiku doručení – prostě riskovat, že pošlete poslíčka do háje. Či stanoví nějaký okamžik závaznosti smlouvy, když již její podmínky nebude dále měnit, tj. doručí vše co má, za cenu, jež má. Takto podmínky působí skutečně trikově a neprofesionálně. Z hlediska smluvního práva je situace „objednávku jsme přijali, ale nevíme, zda ji komplexně dodáme“ stále pouze nepřijatou objednávkou, jíž může zákazník kdykoli až do potvrzení dodávky odvolat.

Závěr: V současné době máte možnost neúplnou či zdraženou zásilku odmítnout i jako celek, kteroukoli její část kdykoli i v okamžik doručení a Tesco Vám musí vrátit všechny peníze zpět. Bezchybnou zásilku můžete odmítnout do doby, než je nezměnitelně potvrzeno, že kompletní nezdražená zásilka bude doručena (patrně nějakou sms, nevím, jak to u nich chodí, pokud takové potvrzení není, tak i těsně před doručením – zazvoněním poslíčka).

K okamžiku závaznosti internetové objednávky bude vydán související článek (odkaz bude doplněn).

  One Response to “iTesco má smluvní podmínky v rozporu se zákonem”

  1. Děkuji moc za odpověď, souhlasím. S pozdravem Kolářová

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

lze vyplnit cokoli

není zveřejněn a magazín s ním nijak nenakládá