Bře 182015
 

18.3.2015

Auta

Zde je situace poměrně stabilizovaná. Dál budou hrát prim globálně silné značky s mainstreamově povedeným designem, tj. v současné době VW (avantgardní asiaté jsou z tohoto pohledu do budoucna rizikoví) a ostatní ještě více ztrácet dech. Ceny již nebudou dále klesat jako před nedávnými lety. Spíše se bude přidávat na pohodlí (nárůst rozměrů napříč třídami) a kvalitě (zpracování, vybavení). Nezdá se, že by se mohl objevit nějaký překvapivý prvek, jež by dal jednomu z výrobců dlouhodobě zásadní náskok a významněji trh přerozdělil. Ať již např. elektrotechnologie či automatické řízení.

Elektro

Tam se tak nějak vždy počítalo s tím, že bude relativně zlevňovat. Prudčí byl pokles u aut a televizí, jež v nemálo domácnostech již nahrazují počítače. My televizi nemáme, nikoli proto, že je to dnes moderní či proto, abychom se oprostili od „škodlivých vlivů“, ale prostě proto, že toho času není tolik a když už se chce člověk pobavit vyhledá si něco na imdb.com či csfd.cz a jde na jistotu.

Posun do internetového prodeje netřeba komentovat – kdo si dnes kupujeme techniku v kamenném obchodě? Věřím, že už ani rodiče Husákových dětí, dnešní dědové a babičky ne. Kamenné obchody do značné míry slouží jako výlohy internetovým obchodům stejné značky.

Počítače

Zde je situace poměrně stabilizovaná.

Mobily, „nositelnosti“ a jiná chytrá zařízení

U mobilů zle očekávat ústup od módních prémiových zařízení k masovějším dostatečně výkonným telefonům. Tento sestupný tržní trend by však měly zvrátit nositelnosti, nyní hodinky a náramky, později možná prstýnky a jiné méně nápadné kousky. S dobrým nápadem a globalizací dílů i prodejních kanálů by mohlo být jednodušší a jednodušší vstoupit na trh.

Bydlení

Jelikož každý rekonstruujeme byt či stavíme dům jednou či dvakrát za život, často jsme ochotni si připlatit a zde je prostor pro marže a stabilní trh. V souladu se západními trendy už necítíme potřebu sypat peníze do krátkodobého zboží ale něčeho, co budem pár let užívat. Na trhu, zejména v oblasti zařízení bytu, chybí masově dostupná variabilní řešení typu různých uchycení nábytku, skladnosti. Dostupný segmentový nábytek. Určitě spousta peněz a prostoru pro nové firmy nabízející více individuální konstrukci dle potřeb zákazníka a cenou dostupnost.

Komerční služby, řemesla, svobodná povolání

Nezdá se, že by se kvalita nějak zásadně zvyšovala. Výjimkou jsou eschopy, kde panuje tvrdá konkurence a jež jsme probrali napříč v ostatních oddílech, a samozřejmě veřejné služby, kde se méně čeká, většina udělá z netu na přehledných formulářích, ale to je nad rámec tématu. Ale jinak šmejdi jedou dál, nabídky na slevomatech nestojí zpravidla za nic … (proto tam také nechodím) a společnosti si zákazníků dost často neváží a drbaj je jak mohou aniž by se jakkoli starali o svou image– viz např. podmínky tel. operátorů, jež využily, že povinnost umožnit odstoupení za 20% doplatku paušálu se již nevztahuje na podnikatele …

Stejně tak pro dobrého řemeslníka, jehož by člověk pohledal, není vůbec těžké vystoupit z davu a mít tolik zakázek, že nestíhá. Situace je však špatná v oblasti řekněme soft řemesel – řemesel na hraně řemesel a služeb jako je kadeřnictví, nehty, kosmetika, kdy jednak do tohoto byznysu se pokouší naskočit či udržet spousta lidí, navíc od finanční krize 2008 o sebe spousta zákazníků začala pečovat doma a i se zlepšující situací se jen pomalu vrací. Já to chápu a byl jsem na tom stejně, než mě začala stříhat žena. Stejně tak bych nevěřil jaký je rozdíl mezi profesionální a drogerijní barvou na vlasy … Podobně na tom začínají být právní služby, jimž zatápí přehlednější veřejný sektor a média jako je toto, což se částečně projevuje v cenách a částečně kompenzuje v povědomí společností, jež chtějí být připraveny a právu postupně přikládají větší význam. Lze nadále očekávat přesun právních služeb z osob na podnikatele.

Samostatnou kapitolou jsem realitky, kde je obecně známo, že situace je zoufalá. Jejich přemrštěné provize se snížily až na 3%, nicméně 90 000 za 3 milionový byt je stále neskutečná a neodpovídající pálka – bohužel lidi v tomto ohledu na cenu nekoukaj, vždyť to zatáhne kupující … Realitky, kterých je 3 pr … tak mohou chcípat i na úbytě, ale jeden kšeft za 3 měsíčně člověka uživí …

Zábava, Showbyznys, volné chvíle

Možná nejzajímavější segment, jak z hlediska růstu tak přístupu na trh. V současnosti může i běžný nepříliš talentovaný smrtelník s dobrým nápadem a videokamerou za babku slušně vydělávat na youtube. Analogicky to lze aplikovat na jakékoli volnočasové aktivity – tj. přijít s dobrým nápadem jak někoho pobavit, zařídit mu dobrodružství. Za to jsou ochotní utrácet jak lidé, tak společnosti pro své zaměstnance. Ani není třeba se moc snažit. Člověk se až na výjimky občas nudí či chce něco nového zažít, i kdyby to měla být kravina. Další podnikatelské možnosti přinesou technologie na poli zábavy, ať již virtuální, pohybová či jiná zařízení.

Úspory a rizikový joint venture kapitál

Těch by dle výše uvedených domněnek mělo být víc a víc a statistiky to potvrzují. Osob nabízejících finanční služby je nespočetně a trh je v zásadě nasycen. Prostor pro nové spol. vidím ve skupině střední třídy podnikatelů – relativně zajištěných lidí s přebytky, jež vyhledávají výraznější zhodnocení s tím, že jsou investované peníze ochotni odepsat, typicky málo známý na okraji povědomí společnosti (osobními kanály a doporučeními typickými spíše pro multilevel marketing) se rozjíždějící venture kapitál. Správce takových peněz – zpravidla fondy soukromých investorů umožňující vklady od určité větší částky např. 3000 Eur – pak mohou vybírat velmi rizikové projekty s vysokou výnosností a malou odpovědností, neboť se příliš nemusí být, že by je jejich klienti – svým způsobem „investoři-hráči“ za nezdar hnali k soudu.

S ohledem na tlak nových bank jako Fio a nástupem finanční síly mladších generací se klasické velké banky budou muset zásadním způsobem transformovat a zeštíhlit. Jejich zisky by měly v následujících 3 desetiletích pozvolna klesat a těžko si představit způsob či nový segment trhu, jimž by to mohly kompenzovat.

Oblečení – když už nic moc, tak konečně přestáváme být neskutečně drazí

Kde jsou ty časy, kdy se džíny masově prodávaly za 2000 a nebyly pod 1000, kožené bundy za 8000, trika za 700. Prostor pro Vietnamce prodávající za univerzální cenu „cicapade“ téměř zanikl, neboť za ní nyní prodávají HM a C&A. S designem oblečení to v ČR vždy bylo špatné a se snižováním cen je to jen horší. Jsem celkem vybíravý a už rok jsem si na sebe nic nekoupil nepočítaje 1 zlevněný svetr za 300 ve Fashion Areně ve Štěrboholech. Tam se mj. již asi nepodívám, jelikož již ČR samotná je, co se oblečení týče takovou skládkou jinde odhozeného a outlet Fashion Areně to z povahy věci platí dvojnásob a je to sakra znát. S oblečením umírají na úbytě též sportovní řetězce jako Hervis, Sportisimo, Hudy, Rockpoint. Lidé si začali uvědomovat, že lyžařská bunda za desítku už není takové terno jako na přelomu roku 2000 a vystačí si s budnou za 3000,-. Proto nevídáme v podstatě žádné větší slevy a designové kousky – recyklují se několik let staré ležáky … např. Hervis prodává před-předposlední generaci softshellových kalhot Salomon sice za 1250 místo 2500, ale již třetí sezonu …

I Bershka pomalu začíná ztrácet dech a tak jedinými, kdo si zachovává designovou svěžest je z těch dražších jako jeden z mála můj oblíbený ač většinou nedostupný Salomon (občas nabídne zajímavou slevu na vysoce kvalitní výrobek) a z těch normálních lidem dostupných C&A. Po těch dražších ale moc nekoukám, 2000 za občas designově povedený svetr Mustang či Levis prostě odmítám…

Určitě je zde spousta lidí ochotných utratit slušné peníze za hezké věci. Ty ale u nás nejsou a to vesměs ani u drahých značek, jež mj. na větších trzích prodávají lepší věci za polovinu. Vidím prostor pro nové společnosti orientované na střední třídu se svěžím designem.

Sport

Podobný trend jako u oblečení probíhá a bude dál dojíždět se stupňujícím se tlakem na řetězce. Přece jen, za Vaši radůstku kolo, brusle, snowboard či jinou výbavu jste ochotni utratit stále víc než za oblečení přesněji víc nad rámec užitné hodnoty, ač víte, že na kole za 10 000, pojedete až na výjimky prakticky stejně jako na kole za 15 000. Není divu, že některé firmy odcházejí, zboží se zlevňuje, zevšedňuje a průměruje. Pokud to mám říct na tvrdo, co vidím za poledních 5 let v Hervis nebo Sportisimo je hnus, outlet za trojnásob napařené cenu, než bych byl za dané produkty ochoten akceptovat a radši se mrknu po eschopech, jež patrně sportovní řetězce postupně více vytlačí z trhu.

 

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

lze vyplnit cokoli

není zveřejněn a magazín s ním nijak nenakládá