Led 142016
 

14.1.2016

Shrnutí: Závisí zejména na podmínkách eshopu, jak určí okamžik uzavření smlouvy na dálku, tj. závaznosti objednávky. Zpravidla to bude potvrzením přijetí objednávky, někdy až doručením zboží. Pokud podmínky tento okamžik neupravují, má se za to, že objednávkou zboží, jenž je na webu jasně určeno a oceněno, vzniká kupní smlouva a dodávka je (s výhradou dojití zásob) závazná.

OZ § 1725 stanoví: Smlouva je uzavřena, jakmile si strany ujednaly její obsah.

OZ § 1731 za návaznou nabídku obecně považuje pouze jednání vůči určité konkrétní osobě (nikoli neurčitému okruhu osob). Výjimkou je § 1732, jenž za závaznou nabídku považuje i „návrh dodat zboží nebo poskytnout službu za určenou cenu učiněný při podnikatelské činnosti reklamou, v katalogu nebo vystavením zboží“ s výhradou vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti podnikatele plnit. To znamená, že objednávka zákazníka, přesněji její doručení obchodníkovi, inzerujícímu výše uvedeným způsobem tj. např. eshopovým katalogem, eshopovou nabídkou s jasně určeným zbožím, jeho cenou a pozitivní informací o dostupnosti, je okamžikem uzavření smlouvy (s výhradou vyčerpání zásob, ztráty schopnosti plnit viz dále).

Zatímco ztráta podnikatele plnit např. bankrot či odnětí povolení apod. je jasná, výhrada vyčerpání zásob už nikoli. Vzpomínám, že dle stanoviska či ČOI ji jiného orgánu má být na letákové akce dostupný přiměřený počet zásob, aby nešlo o nekalou reklamu (typicky nalákání na 10 ks vyprodaných v první hodině….) Eshop má na rozdíl od kamenného obchodu nabídku „stálou“-stále vystavenou. Jen mění informaci o dostupnosti. Pokud, uvádí dostupnost skladem a zboží již nemá, je těžké rozlišit situaci, kdy jej (v případě malého eshopu) právě 1,2 objednávky vyprodaly a kdy má označení „skladem“ i pro zboží, jež už měsíce nemá skladem a ani už je např. nesežene (jev u eshopu obvyklý). Rozlišující kritérium by mělo být odstranit informaci o dostupnosti skladem do 1 dne. Jinými slovy, pokud eshop řekne, že mu zboží právě došlo, ale další den jej nabízí skladem, nemůže výhrady došlých zásob užít. Stejně tak se nemůže vymlouvat ne dojití zásob, uvádí-li dostupnost na objednávku do určité lhůty.

Dle § 1770 může eshop ujednat jiný způsob uzavření smlouvy. Praktické je v podmínkách stanovit okamžik uzavření smlouvy až

Za a) potvrzením resp. automatickým – softwarovým potvrzením objednávky obchodníkem (zpravidla ve formě potvrzení na webu: typicky „objednávka byla přijata“, mailem či obojím), neboť zákazník před potvrzením stejně nemá jistotu, zda jeho objednávka k obchodníkovi dorazila či se ztratila někde v datové síti. Tento režim mají prestižní obchody s kvalitním interkativním eshopem a skladem (např. Alza), jejichž byznys model a očekávání zákazníků je založeno mj. na tom, že co nabízí, dostanete, a to celkem rychle.

Za b) doručením zboží či jinak určeným okamžikem (např. potvrzením o přijetí zboží od dodavatele obchodníka či potvrzení o odeslání zboží zákazníkovi), pokud zboží nemáte na skladě, či dokonce nejste schopni garantovat dodání. Nevýhodou pro obchodníka pak je, že jakákoli objednávka není ani pro zákazníka po celou dobu závazná jako část ani jako celek, i kdyby eshop chtěl ve smluvních podmínkách tvrdit něco jiného (neplatnost vůči spotřebitelům pro rozpor s § 1814 písm. d) viz související článek). Tímto způsobem se jistí spíše malé, méně kvalitní eshopy, jež dodávky nabízeného zboží nemají dostatečně pod kontrolou či eshopy, jež z povahy věci nemohou mít dostatečně pod kontrolou dodávky či sklad z důvodu velmi rychlého oběhu a doby spotřeby zboží (zejm. potraviny – iTesco).

Za c) Stále ještě seriózní mi přijde závazný režim ve smyslu a) pro zboží skladem a nezávazný režim b) pro okrajovou skupinu výrobků na objednávku. Ideálně doplnit varianty, zda si zákazník přeje

buď i) zaslat zboží skladem okamžitě

či ii) rezervovat zboží, jež je skladem a závazně jej odebrat i v případě, že v očekávaný čas (např,. čas uvedený na stránce konkrétního výrobku) obchodník nebude schopen dodat zbytek objednávky

nebo iii) pouze kompletní objednávku, kdy obě stany mají právo celou objednávku bez důvodu odvolat/odmítnout do okamžiku potvrzení obchodníka o datu dostupnosti či datu zaslání kompletního zboží zákazníkovi, s tím že k určitému datu objednávka zanikne automaticky.

Související články:

Odstoupení od spotřebitelských smluv a vracení zboží

iTesco má smluvní podmínky v rozporu se zákonem

Alza omylem prodávala Iphone za 799,- Kč místo Eur

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

lze vyplnit cokoli

není zveřejněn a magazín s ním nijak nenakládá