Alza omylem prodávala Iphone za 799,- Kč místo Eur
8.1.2015 Na událost upozornil server objevit.cz. Stalo se tak 7.1.2015 po dobu několika minut. Následující den Alza odmítla telefony vydat a nabídla dotčeným kupcům neupřesněnou kompenzaci. Můj odhad bude 33% procent. Uvidíme, jaké číslo se nakonec objeví v diskuzi.
Právně se věc má tak, že Alza se může u soudu případně bránit neplatností jednání, neboť kupující musel vědět, že se jedná o zjevný omyl (srov. § 585 občanského zákoníku).
Mohlo by se eventuálně jednat o trik marketingový, ale se značnými reputačními a závazkovými riziky, takže šlo s velkou pravděpodobnosti skutečně o omyl.
15.1.2015 Případný soud by měl nějakým způsobem kompenzovat chybu prodávajícího a natěšenost kupujícího, zvláště pak, probíhají-li u prodávajícího obvykle významnější slevové akce xx% či první 50 kupujících za polovinu aj.. Vhodným kritériem by pak byla sleva, jež je obvyklá či průměrná u výprodejů. Tedy stav, kdy nelze jednoznačně tvrdit, že šlo o omyl prodávajícího, o němž kupující musel vědět. Slevy bývají obvykle, vynecháme-li rádoby slevy v pokoutných obchodech, 30-70%. Za adekvátní slevu bych tedy pro situace zjevného omylu považoval 50%.
Související články:
U nas sa marketingovemu oddeleniu podarilo spravit billboardy, kde slubovali auto za 1000 Kc. Par pravnikov sa toho chytilo a nakoniec dostali to auto s 50% zlavou ako mimosudne vyrovnanie. A to este nemali ani objednavky, len cenu na billboarde.
Takze zrusenie objednavky zo strany Alzy nebude tak uplne v poriadku.
Pokud to někdo koupil, tak by si měl najít dobrého právníka, protože to bych přesně udělal. V TV jim běží reklama na maxi výprodej, i normálně mají ve slevách např. Syndicate Hra pro PC se selvou 90%, tak proč by nemohli mít slevu víc než 90% na iPhone. Jako bežný uživatel prostě vidím maxi výprodej. Vůbec bych se s nima nemazlil a požadoval zboží z vytvořené a potvrzené objednávky.
Alza mi zrusila vsechny objednavky. A nabidla mi 10% slevu na dalsi muj nakup ktery uskutecnim do posledniho ledna….fakt suber…!!!
Oprava – super…!!!
Alza nabídla kompenzaci ve výši 10% a poštovné zdarma!
Děkuji za informaci. V tomto případě (jen 10% sleva- „odškodné“ i vzhledem k odkazovaným až 70% slevám na webu Alza) bych dal předžalobní výzvu kombinovanou s návrhem smíru na 50% a při absenci následné dohody zažaloval na plnění, s tím, že bych uvedl, že jsem ochoten ke smíru na 50% (soudci nemají rádi hladové zákazníky, ale ani mazané společnosti). Jinak to společnosti začnou dělat záměrně jako marketingový trik. Negativní reklama také reklama. Jak je argumentováno v diskuzích – za probíhajících 70% slev kupující nemusel vědět, že jde o omyl. Argument jednání v rozporu s dobrými mravy, objevující se též v mediálních výrocích, zde nedává smysl – pokud koupíte něco levně, tak přeci nemůžete být ten špatný. Dejte vědět, jak jste dopadli.
šance na úspěch ve sporu při žádosti jen 50% ceny odhaduji na 75-80%