Centrum.cz – smutný konec velikána
aktu 3.7.2017
Jistě si vzpomínáte na vydařenou reklamu „Pohlídáte mi Boobika“. Většina z nás si ji možná spojí se Seznamem, ale byla to reklama webového portálu Centrum. Dle nezávislých informací je podíl alternativních vyhledavačů (tj. mimo Google a Seznam) pod 3%, přičemž cca 1% má MS Bing, a to navíc ve značné části z chybných kliknutí v Exploreru, jež nakonec zobrazí úplný paskvil.
Na konci roku našeho sponzora Sexshop Extasica (nejlevnější sexshop v ČR) oslovil Centrum.cz prostřednictvím Agentura-najisto.cz spol. Economia a.s. s nabídkou umístění na předních pozicích na klíčová slova ve vyhledávači Centrum. První nabídka na 6000 bez DPH za jedno klíčové slovo zůstala ze strany korespondenta bez reakce. Za měsíc se telefonní prodejci reklamy ozvali znovu, tentokrát s nabídkou 3630 včetně DPH a to na 6 klíčových slov. Na námitku korespondenta, že mají podíl na vyhledávání cca 0,3%, operátor odpověděl, že spousty lidí tam má email a že oněch 6 klíčových slov v prosinci vyhledávalo celkem 100 uživatelů denně. Bližší rozpis nelze uvést neb operátor uvedl, že tato data zasílat nesmí. Druhému korespondentovi tvůrci vzduchotechniky a čištění suchým ledem AirTechServis je ale zaslal … (ty nemáme povolení zveřejnit).
Před rozhodnutím jsme se zabývali i myšlenkou etiky takové reklamy, kdy na prvních místech vyhledávání by měli být weby s nejlepším obsahem a ne reklamy. To ale mnohdy neplatí ani u googlu, kde před kvalitním článkem mnohdy naleznete pár řádkové reklamní či novinářské zprávičky. Dále je to i naivní myšlenka neb reklama musí být u těchto služeb vždy na prvním místě. Reklamu jsme tedy zakoupili.
Pro srovnání obdobnou službu od Seznam Sklik proklikne 10% z celkového počtu zobrazení. I kdyby z oněch deklarovaných 100 lidí denně, jimž se korespondent zobrazil na v 5 případech na 1. místě a v jednom případě na druhém místě, na něj kliklo jen 1% lidí, byl by to 1 přístup denně. Realita 1-2 přístupy měsíčně dle Google Analytics …
Až později jsme pochopili, proč nešlo koupit reklamu na zkoušku na menší časové období než rok a proč minimální cena byla 3000 bez DPH… K tomu je vhodné poznamenat, že Centrum neodděluje placenou reklamu od vlastního vyhledávání tak zřetelně jako Google či Seznam a klame tak zákazníka …
Na žádost o vrácení poloviny peněz (ještě 2 měsíce před uplynutí poloviny doby reklamy), s tím, že by si zachovali aspoň trochu fér tvář, reagovali až po urgenci zaslané po 2 týdnech, kdy se korespondent obával, zda nenaletěli podvodníkům a dotazoval se i na Centrum cz, jež se k agentuře přihlásil.
Prodejce reklamy vrácení peněz zamítl s tím, že „Díky uzavřené smlouvě jste získal garanci zobrazení na portále Centrum.cz a aktuálně máte zobrazenou Vaši kampaň cca 200x, což rozhodně není na danou kampaň malé číslo.“
Zobrazení však není klik, jen vyjetí na prvním místě mezi ostatními odkazy (podobně jako Impressions u Googlu). Google Analytics korespondentovi však vykazuje za uvedenou dobu od 10.12.2016 do odpovědi 10.5.2017 1 přístup z redir.netcentrum 5 přístupů ze zbozi centrum cz a 56 z vyhledávání centrum cz, tzn. 10 (při započtení vlastních testovacích přístupů pak 8) přístupů za měsíc místo de facto slibovaných 30-300 (při minimálním resp. reálně očekávatelném kliku na zobrazené vyhledávání). Samotné Centrum v komunikaci potvrdilo 30 přístupů do konce června 2017. Pro srovnání z neplacené služby konkurenční firmy cz to bylo 61 přístupů (z neplaceného vyhledávání na Seznamu pak 1953 a google 1833 přístupů)- tzn že placená reklama na Centrum cz je horší než neplacená prezentace u konkurence a zcela k ničemu), kdy 1 klik tedy při prodloužení časové řady vychází 30Kč při započtení všech hledání z Centrum a Zbozi centrumcz (i těch neplacených kliků) resp. 60,- při použití údajů sdělených Centrum (tj pokud zahrneme pouze kliky z placeného vyhledávání a nezapočteme kliky z neplaceného vyhledávání). Regionální manažer Davida Vokurka přiznává za placenou kampaň vysokých 40 Kč za klik (bez DPH), což odpovídá situaci, kdy nezahrneme vlastní testovací kliky. Pro zajímavost bing má 31 přístupů tj 1,08% z vyhledávání (Centrum 1,71% avšak včetně testovacích přístupů a placeného vyhledávání, reálný podíl vyhledávače Centrum tak bude kolem původního odhadu 0,7-0,8 %). Pro srovnání Seznam má pro obdobnou reklamu cca 2000 hledání slova „vibrátor“ měsíčně, kdy z toho cca 10% je klik, jenž stojí 12 Kč. Samozřejmě jsou i dražší kliky např. Slovo „fasády“ stojí v google adwords 70Kč – klik, ale při renovaci fasády také uděláte větší tržbu než při prodeji vibrátoru … Jinak se platba za klik běžně v Čechách pohybuje od 3 do 15 Kč. Pro představu reklama na kanálech Prima TV bez slev stojí 28 000-280 000 za půl minuty dle vysílacího času.
Srovnání ceny kliku pro oblast erotických pomůcek (slova jako sexshop, bdsm pomůcky, silikonová panna, vibrátor apod.) vždy se liší dle počtu hledání a potenciálu tržby z daného produktu.
vyhledávání:
Centrum (agentura najisto) cena rozpočteného kliku za slova umístěná na prvních místech ve vyhledávání cca 60 Kč!
Seznam cena kliku (Sklik přední pozice ve vyhledávači + minibanner) 12 Kč
zboží:
Seznam zboží cena kliku 1,2 Kč
Heureka zboží cena kliku cca 2-3 Kč
bannery na stránkách:
Google adds cena kliku za reklamu od drobných věcí po auta a služby (odhad z dříve nabízené reklamy na magazínu) 1,5-12 Kč
Ani polovina peněz vrácena nebyla. Bylo nabídnuto rozšíření reklamy o další 3 slova, což korespondent odmítl s tím, že je to zcela k ničemu a trval na vrácení poloviny peněz. Na to již nebylo reagováno.
Korespondent sdělil: Nedůvěřoval jsem těm jejich „podomním prodejcům reklamy od počátku, ale tak jako Centrum mě ještě nikdo neobral. Nefungujeme, tak ještě poberem, co jde, než skončíme úplně ….“ Smutný konec dřívějšího velikána českého internetu.
Zajímavost: Operátorka Seznamu pro službu Szbozi cz uváděla že mají 50% trhu a když korespondent, sdělil že patrně vede Heureka a že bude mít tak 60% a oni tak 30, stále se kroutila, že je to tak vyrovnané, ač stastistiky daly za pravdu odhadu korespondenta. Klamavou reklamu provádí tedy i Seznam, ale v méně nebezpečnější formě než Centrum cz. Data záleží i na úhlu pohledu. Z webu korespondenta vyplývá podíl Heureka 40% (spolu se sesterských srovnavačů Heureka srovnanicen.cz pak dalších 20%) a zbozi.cz od Seznamu cca 30%, tzn. bez započtení dalších se poměr Heureka a Zbozi 40:30 vzdáleně blíží polovině.