Česká pošta je smutný příběh – tápe, jde špatným směrem a bude to jenom horší
Tento článek už České poště dlužím od 2016. Skoro při každé návštěvě (tak 1 za rok) vždy něco negativného přidala a pohár trpělivosti přetekl. Druhý otloukánek v České republice – České dráhy – se nejspíš stabilizoval. Jezdí na čas, za velmi málo peněz a s velkým pohodlím. Za mě tedy jako klienta 1*. Oproti tomu Česká pošta / opamenu všudypřítomné fronty zmíním věci, co si bežní lidé neuvědomí. Česká pošta nejenže tápe, ale činí vysloveně špatná manažerská rozhodnutí. Česká pošta nezvládá odbavovat balíky dopisy a služby místa veřejné správy (Czech Point) bez front, ale tlačí Vám nesmyslné služby jako prodej losů, účet v ČSOB a nyní 2023 dokonce nově nabízí elektřinu ČEZ.Na rozdíl od komerčních dopravních společností nemá pořádně zvládnutou digitalizaci. Pokud jako eshop chcete napojení, žádá po na rozdíl od soukromých dopravců Vás 8000,- zálohu za to, že bude mít Vaše dobírky až do konce měsíce.
Vím, že Česká pošta to má těžké. Jako státní podnik nemá a nemůže mít pořádné vedení. Potýká se s pružnou konkurencí soukromých a efektivních dopravních společností. Na rozdíl od ČER či Českých drah nemá de facto solidní materiální základnu a záývisí na efektivitě svých služeb. Proto i přes dvoj či 3 násobné ceny dopravného prodělává. Jako prodělečný podnik nemá na pořádné investice. Ze špatného vedení následně plyne, že nemůže být dobrá koncepce a levá strana neví, co dělá pravá. Na proclení zásilky požadují na rozdíl od komerčních dopravců x zbytečných dokumentů, jež si mohou obsatarat z veřejně dostupných dat.
Česká pošta je prostě velmi smutný příběh. S globalizací, digitalizací, zvyšujícími se nároky na efektivitu a ochranu osobních dat se to do budocna bude jen zhoršovat. Česká pošta je za konkurenci ráda. Ona ty balíky ani přepravovat nechce, protože by to prostě i za ty dvojnásobné ceny nezvládala. Pomíjím, že je 2x až 3x dražší, nemluvě o papírování, pokud chcete třeba poslat na dobírku.
Jak české poště pomoci?
Je otázka jestli na to bude vůle. Dotovat a omlouvat to veřejnými službami to lze ze strany politiků do nekonečna. Málokdo dokáže posoudit, jak špatně je to nastaveno. Česká pošta by se měla soustředit na služby, které nedokáže či nemůže zajistit trh – tj. zejména služby Czech Point. Měla by vypustit služby, kde nikdy nebude mít dostatečnou efektivitu – bankovní služby, prodej elektřiny, losů a nechci vědět, co ještě dělají a plánují za nesmysly. Legislativa by měla umožnit soukromým dopravcům doručování úředních písemností. Není to ale jen bolest exekutivy České pošty. Stát a legislativa se také budou muset činit, aby pošta mohla být efektivní. Takto je to jen dost velký a smutný zmar.
Pošta by se měla částečně privatizovat jako ČEZ, aby soukromí investoři hlídali efektivitu a bránili nesmyslným podnikatelským dobrodružstvím státem dosazených exekutivců České pošty.