Dotazy na ministra zahraničí Zaorálka – visa ve Vietnamu
26.5.2017
Vážený pane ministře Zaorálku,
na ambasádě Hanoi ve Vietnamu jsem žádal o visum pro švagrovou, aby nám na 3 měsíce pomohla s právě narozeným 2. dítětem. Je to inženýrka ekonomie. Visum nebylo uděleno z chybných důvodů a chybné rozhodnutí ministerstvem zahraničí potvrzeno čj. 304212/2017-VO. Cesty švagrové do Hanoje a letenka stály 40 000,-, švagrovou desítky hodin času a mě též s právní agendou žádosti a odvolání 40 hodin.
Ambasáda a vízový odbor MZV tvrdí, že je vše v pořádku. Rád bych jako redaktor magazinspotrebitele.cz a dosavadní volič a člen ČSSD znal na tuto věc Váš názor, jež bude následně publikován. Související článek zde.
Dotazy
1. Žádost o krátkodobé visum do ČR se ve Vietnamu slovy webu ambasády podává prostřednictvím 2-3 týdenní „živé fronty“, aniž by žadatel byl poučen, co to je či dálkově průběžně informován o pořadí. Žadatel tak např. 3 x cestuje 800 km tam a zpět z Nha Trang do Hanoje, jen aby si stoup zpět do fronty, neb neví, jak pořadník postupuje a kdy na něj přijde řada. Považujete nastavení procedury udělování krátkodobých víz na velvyslanectví ČR v Hanoji za důstojné a dostačující? Ambasáda k tomu poněkud žinantně uvádí, že na velvyslanectví má dostatečný počet židlí a že neodpovídá za to, co se děje ve frontě na visa. Prosím tedy o odpověď na příčinu tohoto stavu (nastavení procesu podání žádosti) , zda je v pořádku či ne?
2. Úředník visového odboru MZV pan Mužík k tomu sdělil, že „lépe to nejde a že poptávka Vietnamců po visech je nekonečná.“ Na mou poznámku „Takže to tedy zadřem…“ odpověděl, že od toho je systém Visapoint. Upozornil jsem jej, že pro krátkodobá visa nefunguje. On pokračoval sebevědomě s tím, že vše je v pořádku… Pro úplnost uvádím, že na rozhodnutí o odvolání nás nechali čekat od 20.3.2017 do 25.4.2017, tj. 5 dnů přes třiceti denní lhůtu (ledaže 5 dnů trvalo postoupení). Rozhodnutí bylo dle informace pana Mužíka z MZV antedatováno… 25.4 uvedl, že bude rozhodnuto 27.4., ale datum raději posunuli už na 20.4. aby se vešli do 30 denní lhůty. Alespoň trochu respektu z Magazínu spotřebitele tedy měli. Pokud by rozhodli co nejdřív, mohlo se teoreticky podařit letenku zrušit s menším než 100% penále. Jediným pozitivem byla velmi slušná odpověď ředitele visového odboru Davida Nového ohledně žádosti, byť v souladu s právem zamítavé, o nahlédnutí do spisu.
Proti rozhodnutí MZV nelze podat žádný opravný prostředek, nelze se podívat do spisu, domáhat náhrady škody nesprávným úředním postupem. Případná stížnost pro porušení zákona by neměla žádný efekt. Úředníci ambasády a visového odboru jsou tedy z pohledu adresáta nedotknutelní a dobře si to uvědomují. Nemusí se obhajovat ani ze zcela vadného rozhodnutí. „Hotovo. Nikdo po tom pátrat nebude, co je mi do nich, do cizošů …“ To na jednu stranu vzhledem k různým hrozbám z ciziny lze akceptovat, ale nemyslíte, že ta komfort zóna úředníků ambasády a MZV jsou až příliš velké a nebylo by na místě přece jen o nějakém kontrolním mechanismu ze strany žadatele uvažovat? Zatím je to stav „rozhodujeme si jak chceme a ještě jsme velmi velmi sebevědomí.“ Mj. Vede to i k aroganci ambasády k Vietnamcům, (jíž samozřejmě popírá) a ztrátě renomé ČR.
3. Velvyslanectví nemají datovou schránku a žádost o nové posouzení důvodů neudělení visa se podává prostřednictvím ambasády. Lze to obejít náročným postupem, když se žádost pošle MZV a to jí musí postoupit (tímto opět poděkování sebevědomému panu Mužíkovi z MZV za upozornění, že jsem to podal špatně, ač věděl, že jinak to reálně nešlo). Nebylo by jednodušší umožnit podání na ambasády datovkou? Pro úplnost lze uvést, že dopis jde do Vietnamu měsíc. Nemyslíte, že umožnění přímého podání na ambasády prostřednictvím datovky MZV by situaci mohlo zlepšit?
4. Shodujeme se v tom, že vyžadovat rezervaci zpáteční letenky při žádosti o visum (tzn zatím neudělené visum) je nesmysl? Připomínám, že rezervaci Vám drží 5 dní, takže letenku musíte koupit. Při žádosti nijak nepomohla a bylo to za zbytečných 26000 …, jež z ekonomiky ČR odtekly z ČR do Turecka (Tureckých aerolinií). Nařídíte, aby ambasáda Hanoi tento požadavek z webu stáhla?
5. Shodujeme se v tom, že systém „živé fronty“ je nesmysl a je třeba jej nastavit lépe? Kupování víz za 15000 USD (jsou-li mé informace správné) stejně nezabrání. Navíc se kupují dlouhodobá visu a pro ty je systém visa point otevřen, takže argumentace ambasády smyslem a férovostí 3 týdenní „živé fronty“ je lichá.
6. Shodujeme se v tom, že vyžadovat kopii pasu osoby zvoucí, kdy originál ověřila cizinecká policie a data o osobě zvoucí jsou v žádosti o visum, je od ambasády nesmysl?
7. Upřímně, z pohledu služeb spíše mám negativní zkušenosti ze soukromého sektoru a velkou spokojenost se státním sektorem. Toto je první velké systémové a i lidské zaváhání ve státním sektoru. Co uděláte pro zlepšení situace?
Prosím o odpověď do 30 dnů. Jinak bych vyšel z toho, že zcela ztotožňujete s názorem podřízených. Z hlediska problémů občanů ČR je toto ještě větší třešínka na dortu, než že chtějí-li polské ceny za volání, mají jít dle slov jiného ministra ČSSD do Polska. Ale zde to jde snadno nastavit líp, tak proč to neudělat?
JUDr. Ing. Vladimír Koranda, Ph.D.
redaktor magazinspotrebitele.cz
související článek Nedůstojné zacházení ambasády ve Vietnamu s žadateli o visa kazí pověst ČR jako vyspělé země