Eshop neposlal zboží a nevrátil peníze

4.12.2016

Forma komunikace právních úkonů

U eshopu lze komunikační úkony provádět mailem. Pokud by šlo o teleshop či poštovní – časopisový či „schránkový“ shop, ty zpravidla mail nemají a je dobré poslat doporučený dopis.

Přiměřená dodatečná lhůta na splnění

Některé e-shopy mohou umožňovat zrušení objednávky i bez dalšího (např. do okamžiku předání zboží dopravci). Podívejte se nejprve do obchodních podmínek. Není-li taková možnost, je třeba poskytnout přiměřenou dodatečnou lhůtu na splnění závazku (tj. dodání zboží). Ta v obecné rovině se určuje na základě okolností případu. V našem případě obvykle půjde o zboží skladem či do týdne na dotaz či tak něco. Poskytnete-li tedy dodatečnou lhůtu na plnění 10 dní, musí to v naší situaci nákupu v eshopu stačit (ledaže by šlo o nějakou specialitu, na níž se čeká týdny …).

Odstoupení od smlouvy

Ideální je poskytnout přiměřenou lhůtu s podmínkou, že nedojde-li k odeslání zboží v termínu, odstupujete od smlouvy. Zároveň stanovit účet a lhůtu pro vrácení peněz, obvykle 3 dny.

Garantuje-li eshop určitou dobu dodání na stránce výrobku či ve svých obchodních podmínkách a nedodá-li v této době + polovina této doby jako dodatečná přiměřená lhůta, lze odstoupit okamžitě a stanovit lhůtu k vrácení peněz.

Dodatečná lhůta ani odstoupení není potřeba u fixní smlouvy, tzn. pokud jste již v objednávce uvedli, že o zboží máte zájem jen při odeslání do určitého data. Není-li datum splněno, smlouva je automaticky zrušena (není třeba odstoupení).

Eshop nevrátil peníze

Podívejte se do hodnocení na portálech jako zboží.cz či heuréka, zda není více lidí v podobné situaci. Pokud ano, může a nemusí Vám to poskytnout informace, jež Vás mohou nasměrovat k dalším úkonům. Např. se můžete dostat k informaci, že jde o podvodný eshop a majitel je již dávno za humny. V tom případě nemá občansko právní režim příliš smysl a je na zvážení, zda kontaktovat policii ohledně tr. činu podvodu. Zpravidla ale půjde o eshop, jenž má problémy s finančními prostředky.

Pokud nejsou peníze v určené lhůtě připsány, pošlete doporučenou výzvu na adresu provozovatele eshopu (sídlo společnosti či živnostníka) dle obchodních podmínek. Ve výzvě označte objednávku datem a číslem, datum odstoupení, částku k vrácení číslo účtu a lhůtu pro vrácení peněz, s varováním, že pokud se tak nestane, budete se plnění domáhat soudně. Následně se lze obrátit se všemi podklad na českou obchodní inspekci (řízení před ČOI trvá asi 9 měsíců a nelze za jeho trvá uplatnit nárok na soudu) či s návrhem na vydání platebního rozkazu rovnou na soud (4-5% je soudní poplatek). Nárok na soudu je vymahatelný po dobu 3 let od okamžiku odstoupení.

Omlouvám se za absenci jinak standardních odkazů na zákonná ustanovení. Článek je psán na rychlo na žádost čtenářů. Bude případně doplněno.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *