Jak Alza mačkala svůj vřed na Heureku – miliardový PR průšvih
Na jaře 2016 proběhl mediálně komentovaný odchod největšího obchodu ČR z Alza (a pár dalších větších obchodů) z největšího nákupního srovnavače Heureka.cz.
Záminkou se stal pokles pochvalných recenzí pro Mall, jenž je ve stejném koncenu s Heurekou (Rockaway) k hranici jednoho ze spokojenostních certifikatů Heureka (počítá se hodnocení za posledních 90 dní a musí dosahovat 90% spokojenosti) a absence jeho odnětí na Heureka. Alza tedy odešla s tím, Heureka neplní své standardy a s cílem schovat, že nemá nejlepší ceny jako v začátcích – 1998, když jsme se tam v 1 místnosti tlačili s živnosťáky k registraci pro velkoobchodní ceny. Navíc, řekli si v Alze, poškodíme další konkurenty spřízněné s Heureka (Mall, CZC aj.)…
Reakce šéfa koncernu Rockaway Havrlanta či ředitele Heureka Tomáše Bravemana (tuším v Ihned či Idnes) byla velmi umírněná. V duchu: „Certifikát byl těsně ještě v normě. Náš postup byl korektní. Alza asi ví, že o tom to nebylo a že ve srovnáních nevycházela nejlevněji.“
Zajímavé na věci je, že ani jedna ze společnosti ve střetu, každá z vlastních důvodů, neprozradila pravý důvod odchodu Alzy a že Heureka se poměrně nechala okopat.
Proč tak pokorná reakce Heureky? Neměl se zbytečný útok odrazit útok odrazit rázněji – ve smyslu Alza už není nejlevnější, tak na nás hodila toto špinavé obvinění, aby neodcházela se svěšeným ohonem?
Byznys naučí pokoře. Ne ten byznys, kdy Vám v 90 letech spadla do klína továrna či obrovský investiční fond téměř shůry a kdy nebyla konkurence, ale byznys, co si musíte vydřít. Pokorný dodavatel chybu na rozdíl od machýrka častěji ustojí. Za druhé Heureka nechtěla situaci ostřit a přiživovat nepřímý mediální vzkaz Alzy: „Jsou obchody, jež nás nepotřebují“ jinými slovy „klidně nakoupíte i mimo Heureku.“ Při ostřejší reakci by navíc mohli povzbudit dojem „trefy do černého“. Lépe jednu zkousnout než se pouštět do bývalého a možná i budoucího chlebodárce. Na druhou stranu
takto mírnou odpovědí Heureka na sobě nechala část špíny z toho Alzího vředu – jakoby říkala „Nechceme to v žádném případě hrotit, i za cenu, že si spousta lidí bude myslet, že Alza měla pravdu“, což není vyloučeno, ale z veřejně dostupných informací a skutečné motivace Alzy plyne spíše opak.
Kdo je vítězem této marketingové a PR bitvy se skrytou podstatou?
Přesněji, kdo prohrál méně. Alza mohla snadno sdělit něco neutrálního ve smyslu, že tak velký obchod prostřednictvím Heureky těžko hledá nové zákazníky a tamní reklama se nevyplácí. Či ještě lépe – konkurence může mít data o mnoho našich prodejích či indicie zájmů o produkty, což může využít ve prospěch Mall, CZC či jiných sesterských společností… Uvést tento důvod, bylo to bez debat. Místo toho Alza víceméně sdělila: Heureka je náš nepřítel. Máme z ní strach. Bere nám zákazníky. Heureka to z Alzího vřeho schytala taky. Vedle nedostatečně odvráceného podezření vyšel veřejnosti jasný signál: jsou obchody mimo Heureka, ať již dražší nebo asi i levnější … ale těžko se s věcí mohla poprat lépe. Ze strany Alza šlo o hrubou, možná i miliardovou, chybu. Alza zbytečně vytroubila do světa – jsme prostě dražší. A to v jejich doméně – PC, případně elektro, kde výrobky prodávajících jsou zcela totožné a servis provádí externí subjekty, není nejlepší vizitka pro maloobchod internetového věku.
Autor není propojen s Heureka ani Alza ani jejich konkurencí.
Aktuálně není k dispozici žádná anketa
Aktuálně není k dispozici žádná anketa
Alza se z „velkoobchodu„ pro de facto koncové uživatele a z 1 místnosti v roce 98 vypracovala na lídra maloobchodního prodeje v ČR. Jejich obchodní a logistický systém je skutečně impozantní. Ale jsou už dražší.
Heureka je velmi povedený portál pro srovnávání cen zboží a i nákupní rádce. V jejích filtrech se mnohdy hledá lépe než na Amazonu (např. notebooky). Pro mnohé zákazníky včetně mě jednoznačný cenový indikátor. Jsou však i levnější neznámé obchody mimo Heureka, kde např. stejnou termostatickou pořídíte za 1200,- místo nejlevnější na Heureka za 1400. Pro začínající eshopy hrající na Google 287. housle je to i přes své neduhy nástroj (nesystematické a omezující kategorie a filtry, např. v nafukovacích pannách naleznete nenafukovací silikonové, neb nejsou dát jinam a změně není ochota, neb by si vyžádala přeprogramovat exportní soubory tisíců obchodů). Heureka je společně s giganty Mall, CZC a dalšími obchody v koncernu Rockaway.
Související články: Znalost nefér triků Heuréka ušetří tisíce