Kolik stojí dobrý web pro e-shop? Může začátečník udělat za 300 hodin lepší web design než profesionál za 20?
S designem webu Extasica jsem jako amatér samouk začínající od nuly strávil stovky hodin času. Prodejům se ale po 4 letech stále nedařilo dle kvality a cen sortimentu. Oslovil jsem proto profesionály. Dobrý design pro e-shop na plastformě WordPress Woocommerce začíná od 40 000 výš. Nejde o tvorbu systému shopu, tedy programu, ale pouze o nastavení barev a polohy a velikosti html prvků, vytvoření loga a ikon, tzn. pouhá editace CSS (html prvky).
Vybral jsem nejdražší nabídku za web 60 000 od společnosti tvořící weby mj. pro ČEZ a Škoda Auto. Nezahrnovala implementační programátorské práce 15 000, ale pouze grafiku v html v js. Společnost nebudu jmenovat, neb se zachovali velmi férově. U Dalších 3 nabídek za 40 000 se mi vůbec nelíbily referenční weby. Věděl jsem, že nebudou schopni udělat web dle mého gusta. K 60 000 jsem hned na začátku sdělil, že bude-li třeba připlatím, jen ať je to dobré. Dostali neomezeně času a v podstatě volnou ruku. S tím, že nezávazná preference je digitální holografický design jako z filmu Umělá inteligence a pokud možno nepřeji si bannery – upoutávky. Má v podstatě každý e s-hop – v tomto ohledu chci jít proti proudu, neb to obtěžuje. Natvrdo bylo zadáno pouze vertikální menu. Též jsem jim sdělil, že mě nemohou zklamat, protože to, co udělají se mi nejspíš nebude líbit. Nelíbila se mi ani žádní placení šablona na Theme Forestu a v podstatě ani jiné weby snad s výjimkou Alzy. Oni mě na oplátku. což jim jde ke cti, chtěli odbýt a prvně poslali na Shoptet. Trval jsem na nich. Říkal jsem, že nechci být na půl cesty. Té už jsem si užil dost svépomocí. Některé referenční weby vypadaly vypadaly mnohem lépe než u ostatním web designerských společností a to rozhodlo.
Zajímavá byla též situace, kdy jsem se ptal, zda web bude „svítit“, s tím, že za 60 000 tomu moc nevěřím. Čekal jsem vyhýbavou odpověď ve smyslu “ To víte …. za tyhle peníze … Místo toho ale přišla jasná uklidňující odpověď: „Jo to bude dobré.“
Po třech týdnech přišly 4 návrhy. Čekal jsem že to bude špatné. To co přišlo (přiloženo), mě ale šokovalo. Ani jsem nečekal na odezvu přátel a požádal o započtení práce a zbytek vrátit na dobropis. Čekal jsem, že odepíšu 15 – 20 000. Nakonec to bylo jen 6300,-. Což znamená jen práci grafika cca 2 dny a projekt manažer svou práci cca 5 ale možní i více hodin nepočítal. Za to jsem byl vděčný.
Stálo mě to další možná 100 nebo 150 hodin a web jsem dotáhl sám.
Pokud tomu chcete dát stovky hodin času, tak si ten web design jako amatér samouk uděláte lépe než by jej profesionál udělal za např. 50 hodin. Odpověď na druhou otázku tedy zní: Může, má to ale obrovský háček. Musí se sám stát napůl profesionálem… Tak trochu pomíjím práci s Gimp image editorem fotek a Inskape editorem vektorové grafiky, jež jsou dostatečně intuitivní pro metodu pokus omyl, a zdaleka nedají tolik práce jako samotná editace css a html. Sem tam je třeba se ohlédnout PHP scriptu na netu a zkopírovat jej. Samozřejmě téý dlouze hledat a testovat pluginy a šablony. Naučit se sprvovat doménu a částečně i server a sql databázi. Není to na rozdíl od programování těžké, ale chce to hooodne času.
Zajímavá byla i reakce projekt manažera: „Jste první zákazník, co nám to takto hodil na hlavu.“ Odpověděl, že to bude asi tím, že málokdo jako amatér tráví svým webem stovky hodin času a dále, že ostatním na webu až tolik nemusí záležet, pokud není jejich jediným marketingovým kanálem, tzn. např. si platí reklamy či lákají zákazníky jinak než přes web. Reakce projekt manažera jen potvrdila mé přesvědčení, že takto to sám nejspíš skutečně nikdo nedělá.
Otázka je jestli, pokud bych byl na začátku s vědomím výše uvedeného, zda bych se do toho pustil znovu. Upřímně nevím, i přesto, že mě to baví. Spíš si myslím, že ne. Neb u webu magazínu ani webu kadeřnictví ženy Malá Phuong nemám čas ani ty nejjednodušší designové úpravy. Rozhodně 99% podnikatelům bych doporučil si web nechat udělat profesionálem a nezkoušet to sám. Spíše však 99,9%. Druhá strana té mince je, že pokud jste opravdu nároční, tak s prací profesionála v řádu desítek tisíc prostě nebudete spokojeni, i pokud děla weby pro ČEZ a Škoda Auto. Mj. web Alzy stál dle informace marketingového profesionála z jara 2020 200mil. Kč.
—
Mj. Pokud web design Extasica udělat lépe v řádu desítek tisíc, ozvěte se a dohodneme se. Frontu ale nečekám a vím proč. 🙂
Tak to j první článek, jenž jsem napsal za hodinu. Materiál na něj jsem ale sbíral měsíce. Snad někomu pomůže ušetřit spoustu trápení.