Odměňovat řádně orgán SVJ nebo nechat vybírat ze zakázek? 15.5.2014
Nenaznačuji jakoukoli nelegální či nemorální činnost současných orgánů našeho společenství. Vhledem k tomu, že pracují za symbolickou odměnu v poměru k odvedené práci se domnívám, že bych neměl morální právo kritizovat ani případné nadhodnocování zakázek v rozumném rozsahu a není mým cílem to zkoumat, pouze navrhnout transparentnější řešení.
Právní úprava odměňování
Výše odměny orgánu společenství (výnor, předseda či kontrolní komise) není stanovena a odměna tedy nemusí podobně jako u statutárních orgánů kapitálové společnosti určena či přiznána (§1180/2 OZ).
Ročně tendrovatelné peníze
V našem společenství vlastníků bytových jednotek je cca 140 bytů – cca 80 bytů 3+1 ostatní většinou 2+kk. Zálohy na byt 3+1 pro 2 osoby bez elektřiny jsou 6000 (z toho 1250 na topení a 1300 za vodu a řekneme 150 za odpad a společné osvětlení). 3300,- měsíčně tedy zbývá na příspěvek na správu domu – služby, jež se tendrují. U bytů s 2 pokoji odhadněme 2200.
Tendrované roční peníze tedy čítají 12* [(3300*80)+2200*60]= 4 752 000,-
Ověření výpočtu z dat předložených společenstvím – zdroj „Návrh rozpočtu 2014“
Náklady na zajištění činností spojené se správou domu a pozemku 2014 –1 649 100 Kč (200 000 rezerva padne na měřáky tepla na topení)
Dlouhodobé zálohy na okna, zateplení, výtahy rozloženo do 30 let) tj. 713 333,-/rok
Celkem ročně tendrované peníze za 2014 = 2 362 433,- bez navýšení 30% 1817 256= úspora 545 177
způsob navýšení asi netřeba popisovat, stačí vymyslet nějaký „parametr“
tabulka vložena 22.6.2015 –faktické úspory z dlouhodobých smluv nového výboru (reálná data pro paušály, odhad pro jednorázové zakázky a rekonstrukce)
1) dlouhodobé smlouvy | cena 2014 | cena 2016 | úspora |
servis výtahů po změně dodavatele | 204000 | 84000 | 120000 |
Elektro spol. prostory | 72000 | 10000 | 62000 |
pokladna, admin výpomoc (např. navíc scan a ukl. na web) | 6000 | 32160 | -26160 |
pojištění domu po navýšení limitů | 38000 | 31500 | 6500 |
Revize, požární prohlídky | 4235 | 2420 | 1815 |
další předpokládané pauš. úspory (instalatéřina) dolní odh. | 72000 | 36000 | 36000 |
paušály celkem 2015 | 392000 | 193660 | 200155 |
na 1 korunu vynaloženou PV 2014 nově 2016 vydáme | 392000 | 193660 | 49% |
2) úspory- jednorázové zakázky – průměr/rok (odhad) | data | koef. úspor % | |
z účetnictví – Opravy a udržování 2013 (bez položek výše) | 823375 | 51% | 416603 |
z účetnictví – Opravy, udržování a služby 2014 (bez položek výše) | 253000 | 51% | 128010 |
Průměrný roční odhad úspor jednorázových zakázek 2013/14 | . | . | 272306 |
3) rekonstrukce (okna, výtah. zatep. …1/30 rozloženo na rok) | 713333 | 51% | 360925 |
celkem roční úspora jednorázové zak. i paušály / rok | . | . | 833386 |
Adekvátní odměna člena orgánu SVJ (výše odměny a potřebný čas k diskuzi)
Odhad člověkohodin měsíčně – výbor 180 (5 členů s prací 20-50 hodin měsíčně), kontrolní komise 45 (3 členové 0 až 20h měsíčně) .
Člen výboru/představenstva – polomanažerská pozice – adekvátní odměna – průměrná mzda ČR
Člen kontrolní komise – referentská pozice – adekvátní odměna 50% průměrné mzdy ČR
Cena práce měsíčně výbor 5*0,2*25000= 25 000, komise 25 000* 0,5* 0,25=4 125
Odhad odměn členů orgánů SVJ za rok – 12*29125*1,34 (soc. a zdravotní)= 468 330,-
(pozn. v současnosti vypláceno celkem 100 000* 1,34, což odpovídá cca 35 Kč na hodinu)
Výhody a nevýhody bezplatných ze zakázek „financovaných“ statutárů
Nevýhody
- „výdělek tendrováním“ odměňuje jen statutáry, nikoli další pracující (kontrolní komise, web, podpůrné práci, tvorba webu organizaci schůze apod.) – narovnání vztahů
- šedá ekonomika
- nedostatek lidí a neochota to dělat
- faktická absence morální odpovědnosti členů orgánů, nerovné vztahy člen SVJ-člen orgánu (není páka), libovůle členů orgánů
- ztráta z eventuálního nadhodnocování v rozdílu adekvátní mzdy viz výše
Výhody: žádné
Související článek: Úmyslná škoda při správě cizího majetku – proč je tak málo rozsudků
draft Doplňující pravidla pro práci statutárního orgánu, kontrolní komise a stanovení jejich odměn
Oddíl I. Výběrová řízení
- Způsob podání nabídky
Nabídky na dodávku lze podat či upravit pouze v elektronické podobě do stanoveného okamžiku, po němž je nelze dále měnit, a to nejvýše ve 3 elektronických souborech (např. nabídka, katalog, výkresy) ve formátu rtf, pdf, odt, ods, jpeg. Výbor může akceptovat i jiné nabídky, budou-li čitelné.
- Zrychlené řízení
Je-li třeba vybrat vítěze ve lhůtě kratší než 7 dnů, např. při havárii či nezajištěném přístupu do domu, výbor tak učiní a bez zbytečného odkladu. U dodávky nad 20 000,- osloví min. 3 dodavatele, u dodávky nad 200 000,- min. 5 dodavatelů. Výbor zajistí zveřejnění důvodů výběru, všech nabídek ostatních uchazečů včetně podkladů a smlouvy s dodavatelem na webu („zveřejněním na webu se rozumí stálá přístupnost dokumentu v elektronické podobě členovi společenství) bez zbytečného odkladu, nejdéle do 14 dnů od výběru.
- Standardní řízení
3.1. Statutární orgán zajistí zveřejnění smluv s dodávkou nad 5000,- na webu bez zbytečného odkladu (např. popisem v zápise jednání výboru).
3.2. výběrové řízení pro
a)práce nad 20 000/rok
Statutární orgán v zápise publikovaném na webu informuje o výběrovém řízení, přičemž lhůta k podání nabídky je nejméně 1 měsíc. Na žádost člena poskytne podmínky výběrového řízení.
Nejsou-li podány nabídky minimálně 3 uchazeči, statutární orgán vyzve k účasti další společnosti, tak aby dosáhl alespoň 3 nabídek. Statutární orgán vyhodnotí nabídky a závěr konzultuje s členy kontrolní komise. Teprve následně uzavře smlouvu a zajistí její uveřejnění spolu s kompletními nabídkami uchazečů a jejich vyhodnocením.
- b) zboží nad 20 000 (např. počítač, kopírka)
Statutární orgán zboží porovná s min. 2 dostupnými konkurenčními produkty a stručné vyhodnocení publikuje na webu spolu s výslednou cenou.
3.3. Výběrové řízení pro dodávky nad 200 000,-
3.3.1.Statutární orgán podmínky zakázky zveřejní na webu s výzvou členům, aby v případě zájmu oslovili případné potenciální dodavatele k podání nabídky, přičemž lhůta k podání nabídky je nejméně 1 měsíc od publikace na webu.
3.3.2. Nejsou-li v termínu podány nabídky minimálně 5 uchazeči, je podána elektronická poptávka s nejméně 14 dny k podání nabídky.
3.3.3. Vyhodnocení nabídek výborem s odůvodněným doporučením dodavatele konzultuje s kontrolní komisí a publikuje spolu se všemi nabídkami včetně veškerých podkladových materiálů na webu nejméně 15 dní před schůzí.
3.3.4. Dodavatele vybírá schůze členů. Nezíská-li doporučená společnost 50% přítomných, hlasuje se o 3 uchazečích s nejlepší cenou (hlasovací lístek s variantami a,b,c), přičemž je vybrán uchazeč s nejvyšším počtem hlasů.
Oddíl II. Odměňování členů orgánů a některých prací vykonávaných členy
- Osobě, jež vykonává působnost statutárního orgánu, člena statutárního orgánu, náleží hodinová odměna odpovídající 50 Kč/hod a dle rozhodnutí schůze vlastníků na základě výsledků, náročnosti a efektivity práce až dalších 50 Kč/hod. U člena kontrolní komise jsou hodnoty 40,- a 40,-.
- Opakované administrativní práce (scan dokumentů, údržba a aktualizace webu, tisk, střih a roznos sdělení členům apod.) jsou vykonávány externě se sazbou 80-120 Kč/ hod. jež se počítá od zahájení práce.
Oddíl III. Členský web
- Členský web je přehledně strukturován a 1x měsíčně zálohován jinou osobou než je správcem příslušného úložiště. Statutární orgán předem zajistí náhradníka osoby pečující o web, pro případ jejího výpadku.
- Člen má právo na uveřejnění svých připomínek, názoru, reakce podaných v 1 textovém souboru s nejvýše jedním obrázkem (formátu jpeg) do 7 dnů od doručení orgánu společenství, a to nejvýše 1x za 3 měsíce.
- Účetnictví a výpis z účtu se uveřejňuje na webu.
Dobrý den. Je povinností předsedy SVJ nechat si schvalovat částku, kterou je měsíčně odměnován? je možné, aby si nechal proplácet tel.účet a jiné věci bez odsouhlasení vlastníků?
Rovněž je možné bez výběrového řízení zadávat opravy a rekosntrukce? netýká se samozřejmě havarijních stavů, ale dlouhodobě plánovaných oprav. Děkujiza info
Odměny schvaluje shromáždění vlastníků jednotek. Proplácení nákladů je v jeho kompetenci. Musí však zdůvodnit, že nejsou neúčelně vysoké.
Výdajové limity upravuje 13 nařízení 366/2013 http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-366#p13