Příběh neúspěšného podnikatele
Podnikatel pro mě bylo od mala kouzelné slovo, ač rodiče byli nižší státní úředníci, jež v době ukončení socialismu 1989 již byli v polovině své profesní kariéry či v polovině svého pracovního období. Pro ně bykl podnikatel naopak ošklivé slovo – v podstatě někdo, kdo krade. Děti řemeslníků nebo nejlepší kamarád z gymplu, jehož otec za komunismu jako expert ČEZ jezdil po západním světě, tak měli v podnikatelském povědomí obrovský náskok. Jejich podnikatelská startovní čára byla o míle přede mnou a také začali podnikat ve svých 25 resp. 30, kdežto já až ve 37.
Slyšíte ty příběhy Jobsů, Wozniaků, Zuckerbergu, Gatesů, Buffetů a víte, že oni jsou jedni z miliardy a tak vysoko vaše ambice ani nesahají. Ale dál slyšíte tisíce inspirativních příběhů a o méně či více úspěšných podnikatelích. Mě se nejčasteji vybavuje příběh zakladatele xparfums.cz později notino.com – jediný český eshop, jež efektivně funguje i v USA. Prodává pouze značkové parfémy. Při rozhovoru kolem roku 2014 uvedl, že jeho podnikatelský příběh nebyl „americký sen“ – hrozně se dřete, hrozně se dřete …. a teprve na podesáté po x letech prorazíte. On řekl něco ve smyslu, šlo mi to snadno od začátku, měli jsme slušné ceny a produkty a rychle jsme to rozjeli.
Když jsem v roce 2016 rozjížděl sexshop extasica.com, sexshopy v Evropě a potažmo i ve světě byly na úrovni pravěku. Normou bylo tvrdé plastové zapáchající dildo, tvrdý silikonový vibrátor a BSDM produkty z levné plastové kůže. Vše až na výjimky pouťová kvalita. 95% sexshopů v tomto pravěku funguje i dnes v roce 2021. Pikantní je, že věci, jež se nekazí, modelově-módně téměř nestárnou a neporouchávají se, se prodávají i za trojnásobek pořizovací hodnoty.
Říkal jsem si, byznys sexshopů v Evropě neexistuje. Ten můj sexshop musí být jasná raketa. Ale není. Musel jsem udělat 3x víc, než jsem čekal. Máme mnohem kvalitnější produkty než konkurence, různorodé produkty, jež konkurence čerpající od místních distributorů nemá. Jsme levnější. Vyvíjíme vlastní produkty, což z sexshopů – prodejců v podstatě nikdo nedělá. Jsme jediný sexshop v zemi, jenž se neomezuje na trh české a slovenské republice a působí na trhu celé EU. Nedivím se, že to sexshopy nedělaj. Jazykové mutace přináší strašné práce a komplikací navíc. Nečekal jsem že levné kvalitní produkty bude třeba dobře nafotit a udělat pro ně dobrý design webu. I to vše jsem nakonec na konci roku 2020 dokončil. Sexshop Extasica.com má nejvyšší zákaznické hodnocení na Heureka počítáno za celou dobu existence (nikoli jen za poslední tři měsíce) – přes 98%. V sexshopu extasica máme jako metodiku měření a testování kvality pomůcek a celý mikrosystém vzájemně propojených do hloubky jdoucích článků a materiálech, tipech k výběru a sexuálních technikách s pomůckami. Ty jsou poměrně čtené, ale nedostatečně konvertují do prodejů. To samé platí o pornopovídkách hypertextově napojených na produkty.
Tržby se v posledním kvartále i přes náročnou dobu covidu zvedly o 100% na 100 000Kč měsíčně. Nejvíce prodávající sexshopy v ČR jsou ale na 70násobku této částky … při kvalitativně horších a dražších produktech. Příčinou může být uzavřenost odvětví, náš negativní postoj k reklamě i přísný postoj k ochraně dat vylučující nás z mnoha zákaznických recenzí.
Závěr ale zůstává. Sexshop extasica.com udělal 3x více a z pohledu zákazníka nad ostatními sexshopy ční v mnoha ohledech, prodává však 3x méně, než se očekávalo. To nelze hodnotit jinak než neúspěch.
To ani nezmiňuji, synergické efekty, jež nám pomáhají – prodejnu máme spojenou s bytem a kadeřnictvím ženy – ušetříme za nájem a obchod tak lze provozovat i při dalším zaměstnání. Navíc část práce na eshopů jsem zvládal v rámci minulého zaměstnání. Spousta lidí takové synergické efekty nemá a nebo není schopno zainvestovat částku půl milionu.
Být podnikatelem tedy vždy není tak kouzelné, jak se píše. Někdo rovnou ví, že to nechce. Chce svůj klid. Někteří s tím laškují a možná na to ani nemají. Někteří to zkouší a mají na to, ale chybí jim určitá přísada. Pokud to ale opravdu chcete, tak do to jděte. Je to kreativní, zábavné. Odpadnou Vám deprese a krize středního věku. A třeba to a hodně relativně neúspěšných let značně konečně dávat i ekonomický smysl. Výjimečně, opravdu zcela výjimečně, půjdou i některé věci lépe než jste čekali – v byznyse třeba narazíte na výjimečně ochotné a šikovné dodavatele, jež Vám udělají produkty na zakázku i v malé sérii desítek či dokonce jednotek kusů … Pokud ale nejste výjimeční nebo nemáte sakra štěstí jako výše jmenovaní velikáni, tak se s tím dost natrápíte, budete krát čas kde se dá (děti, spánek, partner, vše) a stejně se to možná nakonec nezaplatí.
Začlo to trochu fungovat a v srpnu jsme vše splatili a šli lehce do plusu. Na oslavu toho a jen tak pro legraci:
Přehled pracovních pozic, jež zastávám na shopu extasica.com
Od nejdůležitějších
jednatel
nákupčí
testér, manažer kvality
redaktor
grafik
manažer vývoje
fotograf
správce redakčního systému
webmaster
prodavač
právník
klientská podpora
marketér
účetní
skladník
expeditér
Překladatel, uklízečka se nepočítá 🙂