Sexshopy k nákupní ceně přidávají až 300%, kvalita sexuálních pomůcek zůstává nízká
Zatímco u vysoce konkurenčních masových produktů jako např. notebooky či stavebnice lego i mají velké obchody jako Alza či CZC přirážku kolem 10%, existují i produkty, kde povědomí zákazníka o reálné ceně není až tak velké. Dříve za toto zboží v obecném povědomí platili dražší šaty a boty. V posledních letech jsme však byly svědky značného poklesu cen oblečení, a pokud nebereme do úvahy luxusní butiky, jež budou vždy drahé, běžné džíny už nestojí 1200 jako na přelomu tisíciletí, ale polovinu či méně. Vietnamské „čiča pade“ kalhoty už tedy oproti oproti kalhotám z C&A, HM za 500 dávno ztratili na lesku a stánky s oblečením už pomalu nevídáme ani odlehlých pohraničních oblastech. Naopak, v posledních deseti letech ustál boj hypermarketů o zákazníka a spolu s vysokým růstem cen potravin a z části i platů prodavačů se zvedaly i jejich přirážky z nějakých 20% či méně na současných odhadem 35%.
Vysoká přirážka maloobchodů, tj. V řádu stovek procent je běžná u drobných věcí – zejména v papírnictví. Např. klasickou lepící pásku 40m / 5cm, jež na Huereka stojí 12Kč, v papírnictví koupíte za 48 Kč, tzn. přirážku 300% či více, neboť papírnictví má ještě o něco lepší cena než Heureka. Podobně je na tom příslušenství k elektronice, veškeré kabely, pouzdra, foliem sluchátka. U těchto drobných věcí nás to až tak nebolí – prostě dáme 100 korun za věc, jež lze koupit i za 30,- a až tak moc nás to ani nebolí – přece jen to není zmrzlina, že …
Jedním z velmi mála odvětví odvětví, kde se na cenu až tak nehraje, jsou i sexshopy. Erotic City uvádí ve své výroční zprávě ve sbírce listin obchodního rejstříku z roku 2015 marži na zboží 265%. To spolu s v výprodeji, slevami a případným provizím programem znamená navýšení základní nákupní ceny v průměru nejméně o 300 %. Některé produkty tak mohou být navýšeny třeba i pětinásobně.
Erotic City je opravdu extrém. Mnozí si to uvědomují, ale i tak najde spoustu nováčků z ulice, jež později zjistí, že tu samou věc jinde koupí za polovinu nebo i třetinu. Ale i ostatní sexshopy jsou drahé. Sexshop je specifické odvětví stojící stranou velkých hráčů. Představte si, že byste v Alze vedle televizí narazili na erotický výstavní sál s hlídačem vstupu nezletilých, Vaše děti tam otevřenými dveřmi nakukovali a ptali se: „Táti, co je to tamhle za místnost?“ Sexshopy jsou též intimní záležitostí s omezenou reklamou v médiích i na veřejnosti a stojí tak značně ve stínu obvyklého cenového drobnohledu zákazníků. Navíc spousta lidí ve vzrušení nezkoumá či opomene fakt, že trocha plastu s jednoduchým vibračním motorkem nestojí 2000 korun, ale má nižší cenu než třeba mnohem sofistikovanější a materiálově náročnější mixér za 1000.
Sexshopy si tedy žijí svým vlastním životem a cenová konkurence či užitná hodnota svých produktů je až tolik netrápí. Známý Růžový Slon, jež patří mezi ty nejdražší obchody v ČR, si dle své účetní závěrky za rok 2018 průměrně k nákupní ceně přihazuje 154%. Tzn. že při započtení slev a výprodejů bude základní přirážka na zboží atakovat hranici 200%. Tyto dražší obchody vynakládají na reklamu 10-15% o obratu. Průměrný příhoz sexshopů, nepočítaje Extrémně drahé Erotic City, se dle odhadů našeho zdroje pohybuje okolo 100-120%. To je celkem dost na to, že erotické pomůcky na rozdíl od jiné elektroniky módně a výkonově mnohem méně zastarávají, a až na výjimky (gely, kondomy, povzbuzovače) prakticky nemají dobu trvanlivosti.
Dílčí výjimku tvoří snadno srovnatelné známé produkty – zejména značka Satisfyer. Pro některé z nich občas bývá marže sexshopů i nulová – např. obchod Extasica.com či Flagranti.cz. Jiné sexshopy, v ČR cca 10 sexshopů včetně mall.cz, pro tyto produkty občas mají též nulovou marži, ale pouze pokud na ně přijdete z cenového srovnavače. Svým věrným zákazníkům, kteří přijdou do obchodu přímo, pak i tento snadno srovnatelný produkt prodají o desítky procent dráž, což lze snadno ověřit pokud na produkt kliknete nejprve přímo z obchodu a následně např. z Heureka. Tyto známé produkty též náležitě vysokou ocení sám výrobce. Proto i s nulovou marží sexshopu v nich nedostanete dobrý poměr cena výkon. Stejně kvalitní pomůcky, ale bez jména a reklamy, seženete při troše hledání za polovinu. Vyrobit dildo či vibrátor totiž zdaleka není tak těžké jako např. mobil či jiní složitější elektropřístroje.
S tímto přístupem, kdy není třeba se o zákazníka rvát kvalitou a cenou, ale spíš pocity a marketingem, jde ruku v ruce i špatný management kvality. Sexshopy často prodávají i zboží, o kterém jim zákazníci pravidelně v recenzích na web píší, že není kvalitní. To již je extrém, jež jsme zaznamenali u jednoho známého dlouhodobě fungujícího sexshpopu s velkým množstvím uživatelských recenzí. Často se však stačí podívat pouhým okem, ať již přímo v obchodě nebo na foto. Mnohé hračky nabízené v sexshopech vypadají jako z poutě či 90. let. To je v jiných spotřebitelských odvětvích včetně potravinářských obalů (kde by to mělo být úplně jedno, ale není) prakticky nepředstavitelné. V sexshopech možná více než jinde neplatí, že krásné fotky, případně s krásnými modelkami, znamenají kvalitní produkt. Důkazem toho je značka PipeDream z USA. V mnoha českých sexshopech úspěšně prodává mj. krásně nafocená dilda. Po rozbalení zjistíte, že realistické modré žilky existují pouze na fotce. Více Vám však vadí, že dildo je nepříjemně tvrdé a zapáchá a že příjemnější dildo bez zápachu a kolikrát i s CE certifikací pořídíte při troše hledání za polovinu.
Nemůžeme říct, že bychom na obzoru viděli mnoho světlých výjimek. Desítky let sexshopy takto fungují v setrvalém stavu a nic příliš nenaznačuje změnu. Např. polský sex-shop69.cz je sice velmi levný, tomu odpovídá i nízká kvalita pomůcek. V západní Evropě je pak předražení erotických pomůcek ještě vyšší. Dobrý poměr ceny v kombinaci s kvalitou nabízí z českých obecně zaměřených sexshopů v podstatě jen Extasica.com. Svou přirážku ke zboží uvádí 60%. Ceny produktů jsou tam v porovnání s dalšími sexshopy v ČR skutečně nízké. Na reklamu údajně vydává jen 4% z obratu. Relativně slušný poměr cena výkon nabízí i Titanmen.cz zaměřený na náročnější gay klientelu.
Související článek: 10 nejlepších sexshopů