Trendy ve spotřebitelském segmentu 2023 – Šetříme, zdražujeme protraviny, jinde bychom zdražili rádi, ale nejde to

Trendy ve spotřebitelském segmentu 2023 – prázdní obchodní centra i hypermarkety

V Kauflandu na konci Michlí musel člověk vždy kličkovat mezi ostatními. Pár týdnů po invazi na Ukrajinu jsem tam byl vždy prakticky sám. Kaufland sice opustil značku K-Pur(e)land (foneticky též K Kurvand, čemuž jsem se vždy musel smát), ale dost podražil. Lidem naopak peníze ubyly, a tak se mačkají v Lídlu. Lídl má sice strašné víno, ale solidní ceny masa a spousta náhražek značkových produktů, jež se občas i kvalitativně vyrovnají např. „Tic Tac“ za 6 Kč místo 15. Je to sice sklad, ale aspoň levný.

Sladkosti se stávají téměř luxusním zbožím. Někteří výrobci si libuje ve zmenšování zboží. Bonbony Orion v posledních letech změnily balení ze 100g, na 90, 80 a nyní aktuálně 70g.

V McDonald jsem v posledních 15 letech vídal pouze studenty. Na konci v McDonald Nový Smíchov vidím jen 12 starších Ukrajinek ve věku 30 – 50 let. Podobně v jiných McDonald.

V obchodech s oblečením jste vždy zakopávali o věci čnějící do uliček. Od léta 2022 je věcí naskladněno mnohem méně a všechny i levné značky nyní mají věci v komínkách s několika centimetrovými odstupy podobně jako dražší butiky. Hobby markety mají stále plno a topenáři a instalatéři jsou na roztrhání o fotovoltanicích vůbec nemluvě. Také už se tolik nezmiňuje nedostatek IT odborníků jako nedostatek řemeslníků. Ajťáci však nouzi o práci nemají.

Odhaduji, že dnes už oblečení nemá takový podíl na tom být cool jako dříve a možná už i prostě lidé mají za těch 30 let od revoluce nakoupeno dost kvalitních věcí. Obchody s oblečením určitě nezachrání nových 400 000 Ukrajinek a ukrajinských dětí v ČR. Nejen kvůli financím a jiným starostem. Na Ukrajině podobně jako ve Vietnamu, není oblečení zásadně módní záležitost, ale praktická. Zakrývá tělo a hřeje. Lze to vidět i na tom, že většina ukrajinek nosí typy džín, které u nás vyšel z módy na přelomu milénia či dříve.

Krize módního designu pokračuje vyjma segmentu bot

V obchodech s oblečením není nic pěkného. Od roku 2005 se to stále zhoršuje. Laťku snad držel jen Salomon a CA. Oficiální obchod Salomon na Chodově má nyní v nabídce pouze 2 dámské zimní bundy. Tj. Cca čtvrtinu obvyklého stavu. Na dotaz, zda klesají tržby, se pouze zamračili a nechtěli o tom mluvit. Prodavači o tom mluvit ani nesmí, ale i to bylo výmluvné.

CA se stále drží laťkou i nabídkou. Jako jeden z mála obchodů měl v prodejně zákazníky a nabito zbožím. Oblečení nezdražuje. Prodávající by evidentně chtěli, ale nejsou kupci.

Krize módního designu se netýká jen Čech. Ve Francii je úpadek větší. Když jsme byli před 3 roky v paříži, tak tam se v módních buticích prodávají tepláky. Ano slyšíte dobře, tepláky. Mj. Na teplákovo – kovbojský režim přešla i dříve prestižní značka Levi’s, jež také výrazně zlevnila.

Sportisimu setrvale klesá nabídka oblečení a zaměřují se více na obuv a sport. Sportovní markety prakaticky vyřadily kola, skaty a snowboardy, což je dobře. Tyto produkty tam dlouhodobě nestály za nic.

Jediný segment, kde design jde kupředu a má velmi dobrou nabídku, lepší než před lety, jsou boty.

Weby – designová informační progresivita a bannery, kam se podíváš

U pop science a i jiných médií jsem roztrhl pytel s reklamními bannery. Na mobilních verzích tyto reklamy různě skáčou sem a tam a znepříjemňují zážitek. Zajímavé je, že tento trend není pouze u čtenářských webů, ale kupodivu jej značně nabírají např. i německé e-shopy, jež si tak odrazují zákazníky. Když už jsme u toho YouTube značně přitvrdilo s reklamami a je pomalu na času se dívat po alternativních video portálech. Sociální sítě – žádní zprávy – jdou mimo mě, ještě než přišel FaceBook jsem poznal, že mi jen berou a nic nedávají.

U webdesignu posiluje hezčí futurističtější technizovaný design – mnoho informací okének, ikonek na úkor dřívější strohosti a konzervativnosti. Samozřejmě oproti začátkům internetu bychom jej nadále nazývaly za strohý a konzervativní.

Česká pošta krom nabídky losů přidává bankovní služby. Nestíhá ani svou práci – přijímat a vydávat zásilky a hrne se do dalších věcí. Naprostá zoufalost managementu posledních 10 let se stupňuje.

Na trhu mobilních operátorů boje o koncové zákazníky ustaly a spíše se bojuje v korporátním segmentu.

Zdá se, že se snižuje působení šmejdů v důsledky zesílené aktivity ČOI a odolnosti obyvatelstva. Šmejdi se přesouvají k sociálnímu koučování, tedy i k věkově mladším skupinám, myšleno od důchodců ke střední a předdůchodové generaci.

I na Black Friday prázdná obchodní centra i hypermarkety

Slevy se z falešných 50-70% u pár ležáků stabilizovaly na opravdových 20-30% ze všeho. Zákazníky to stejně nepřilákalo. Arkády Pankrác, kdy v minulých letech o sebe zákazníci zakopávali, byly v pátek odpoledne poloprázdná a u pokladen nikdo. V Prodejně baťa měly dokonce pouze 2 prodavačky, jako by to čekali. Mnoho e-shopů ani Black Friday neřešilo, resp. nabídlo jen pár ležáků.

E-shopům o desítky procent narostl počet zákazníkem nepřevzaných zásilek.

Aktualizace 8.1.2023 Tesco na přelomu roku najelo těžkou zdražovací vlnu a dohnalo Kaufland. Zákazníků ubylo. Drží se Lidl a další markety, jež vypadí spíše jako sklady než obchody. Těm zákazníci přibývají. Je možné, že zde budem mít malou cenou válku hypermarketů a nebo se prostě jen vyprofilují nízkonákladové spíše venkovské hypermarkety typu Lídl, Penny, Aldi a dražší městské obchodní rětězce jako Kaufland, Albert a Tesco.

10.1.2023 Kaufland po dlouhých měsícéch zjišťuje, že vysokými cenami s malým počtem zákazníků nenažene potřebné tržby. Po vánocích proto rozjel masově slevové akce a zakazníci se začínají, ikdyž pomalu, vracet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *