Znalost nefér triků Heureka ušetří tisíce
20.10.2016
Heuréka je největším nákupním portálem (rádcem) v ČR.
Nefunkční zařazení produktů v některých kategoriích
Někde dodatečné třídění v rámci kategorie – tzv. filtry (např. kočárky s hmotností 8-10kg, 10-12kg atd.) celkem fungují a naleznete v nich dostatek spárovaných produktů. Týká se zejména elektroniky a spotřebičů. Často ale spárování produktů a v v důsledku toho ani filtry (jež se při spárování aktivují automaticky dle stejného produktu v konkurenčním obchodě) nefungují. Např. u sexuálních pomůcek má 95% produktů vymyšlené názvy a stejné produkty tak nelze párovat. Navíc filtry v této kategorii jsou nastaveny tak mizerně, že prodejci se je ani nesnaží respektovat (Heureka tak např. pod filtrem „s vibrací“ nabízí pouze 62 vibrátorů … (ač jsou jich tisíce) a nula vibrátorů s filtrem „dálkové ovládáním“ ač jsou jich stovky. To znamená, že pokud zákazník vyhledává pouze dle kategorie a nikoli ve fulltextu (zadáním vyhledávaného textu na hlavní stránce heuréka mimo kategorii), je ochuzen v některých kategoriích až o 95% zboží… (vůbec se nedozví, že toto zboží je na Heuréka nabízeno!).
Není fulltext jako fulltext. Klamání obchodníka i zákazníka
Zařazení zboží do kategorií je zpoplatněno. Pro produkty, za něž prodávají neplatí Heuréce za reklamu (poplatek za click) Heureka slibuje možnost vyhledání ve full textu (hledání dle zadaných slov). Ani ve fulltextovém vyhledávání však produkt s nezaplacenou reklamou navzdory slibu Heuréka většinou nenaleznete. Testovali jsme to na produktu „Realistická silikonová panna JS163“, jež stojí 66 666,- u nejlevnější konkurence pak 109 000,-. Slovní spojení „realistická panna“, „silikonová panna“ a „realistická silikonová“ produkt s nezaplacenou reklamou nevyhledá Heureka ani ve fulltextu, kde nabídne pouze produkty s mnohem méně shodným slovním spojením v názvu produktu (např. inteligentní 3d panna), ale za to v placeném režimu inzerce prodávajícím. Až zadání „JS163“ vyhledá produkt s výsledkem na obrázku níže. Červená výstražná cedule de facto navíc říká, že takové zboží žádný obchod neprodává. Pravda je však taková, že se i na Heureka normálně prodává, jen obchod neplatí Heurece za reklamu. Teprve, kliknete-li na odkaz s drobným písmem „Vyhledat produkt ve fulltextu“, zobrazí se nabídka obchodu, jež neplatí za reklamu. Směšně pak působí nabídka alternativních produktů, u nichž se však objeví stejná červená cedule. Programátor Heuréka zde chybně nedoladil podmínku „Nabídni jen produkty platící za click“, což by v porovnáním se současným nastavením již byla jen zanedbatelná prasárnička (jinými slovy jde zcela určitě o opomenutí nikoli snahu o alespoň zdání férovosti). Opravdu znalý uživatel si všimne, že u panny Z-one doll jsou 2 eshopy od 97500,-, ač při rozkliknutí se objeví pouze jeden za 117 600,- (pro levnější nabídku neplatící za reklamu je pak třeba hledat důkladněji).

K tomu obchodní podmínky Heuréka pro obchodníky: „6.6. V případě, že stav kreditu Obchodníka klesne na nulu, nemá tato skutečnost vliv na možnost Obchodníka odesílat XML FEED, Provozovatel však v takovém případě automaticky zruší propojení jeho Nabídek s katalogem Zboží na Portálu. Nabídky Obchodníka jsou po dobu nulového stavu Kreditu na Portálu dostupné pouze pomocí fulltextového vyhledávání, za předpokladu zadání přesného názvu Zboží Uživatelem ve tvaru, v jakém jej uvádí Obchodník.“ Jiné – Všeobecné obchodní podmínky pro zákazníky (1. na odkaze zde) však na to neupozorňují. Nekalá soutěž či nekalá reklama pak vzbuzuje zdání o zařazení produktů do full textu zdarma, ač to de facto neplatí.
Při zběžném pohledu si řekneme, Nebreč, za reklamu se platí a obchodní podmínky se čtou. Při férovém pohledu Vás však ani při čtení obchodních podmínek Vás ani jako právního profesionála nenapadne, že Heuréka má 2 režimy full textu! – komerční a limitovaný. Dále je třeba zohlednit, že Heuréka vydělává resp. je založena na tom, že nejen produkty inzeruje, ale též i nich informuje, kdy nabízení produktu bez zaplacené reklamy ji přiláká zákazníky i obchody a roztáčí tak spirálu jejího byznysu. Nemluvě o cenných datech, jež od obchodů a jejich klientů získává. Patrně by se uživila čistě jejich analýzou a prodejem či využitím pro koncernové obchody jako je Mall a CZC. Za třetí a vůbec ne na posledním místě, pokud někomu slíbím zařazení do full textu, buď to udělám nebo informuji, že se jedná o zařazení do full textu v extra omezeném režimu. Obchodník pak při nastavení napojení na Heuréka (export produktů), ale i zákazník při fulltextovém vyhledávání pálí čas s něčím, co v podstatě vůbec nefunguje. V poslední si asi je třeba nechtě přiznat, že ne každý vnímá standard férovosti vůči partnerovi, klientovi či obecně stejně jako redakce Magazínu spotřebitele či etická pravidla sexshopu extasica.com.
Závěr: Heuréka není všespásná a vyplatí se zadat vyhledávání v o něco více neutrálním vyhledavači jako je Seznam či Google. Též vidíme, že i super velké firmy podvádí resp. bez okolků řečeno oblbují a chybují ve velkém.
Související články: Jak Alza mačkala svůj vřed na Heureku – miliardový PR průšvih