Právní články

Řízení auta v pantoflích, sandálech, nevhodné obuvi v ČR nelze pokutovat

Většina laických internetových článku mluví o možné pokutě za řízení v pantoflích, sandálech či nevhodné obuvi.

V České republice pokutu za řízení v pantoflích či nevhodné obuvi ale dostat nemůžete. Není pro to právní základ. Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích stanoví povinnosti řidiče auta v § 3 – 6. Neobsahuje ustanovení, z něhož by výkladem bylo možné dovozovat povinnost vhodné obuvi.

Nejblíže případné zákazu je ustanovení o tělesné a duševní způsobilosti. To je však natolik vágní, že z něj výkladem zákaz pantoflí v žádném případě nelze dovozovat. Proto nemůže existovat ani (pozitivní) judikatura o případně pokutě pantoflí za volantem. V pantoflích nejspíše obecně může být snížena schopnost okamžité brždění. Ale zákon by v tomto ohledu musel být konkrétnější. I kdyby zákon z hlediska tvorby legislativy sporně – nejasně mluvil o zákazu chování snižující nikoli tělesnou ale obecnou způsobilost řídit vozidlo, stále by to nestačilo. Bylo by třeba, aby právní praxe a následně i judikatura definovala a potvrdila případná zákaz řízení v nevhodné obuvi. Jinými slovy od pokutování pantoflí, bosích nohou a nevhodné obuvi za volantem jsem v ČR zatím daleko a změnit to může jen zásadní změna zákona. Je otázka, zda je to vůbec třeba a kolik nehod se stane v důsledku nevhodné obuvi.

Reklamy

Extasica. Jedinečné sexuální hračky.

V zahraničí s pantoflemi nejspíš také o.k.

Jiná situace může být v zahraničí, kde je legislativní povinnost vhodné obuvi. Internetové zdroje zmiňují Velkou Británi,Něměcko, Dánsko, Maďarsko, Slovinsko, ale může jich být víc.

Dle mého průzkumu je v Německu sitace stejná jako v ČR pro běžné řidiče. Die Straßenverkehrsordnung (§1/2) nařizuje pouze chování neohrožující jiné řidiče a obuvi předpis nehovoří. Vzhledem k tomu, že někteří řidiči jistě dokáží vůz perfektně ovládat i v pantoflích či bosí, nelze obecně dovozovat ohrožení jiných řidičů nevhodnou obuví. Pro profesionální řidiče platí povinnost uzavřené obuvi die Unfallverhütungsvorschrift für Fahrzeuge BGV D29 § 44/2.

Domnívám se, že obdobná situace bude i v jiných zemích EU. O zákazu nevhodné obuvi by se případně uvažovalo v případě důkazů či studií prokazujících jejich vliv na dopravní nehody nad relevantní míru. O takovém stavu poznání zatím ale nejsou informace. Předpisy jednotlivých států s výjimkou Německa jsem nestudoval, takže na místě je obezřetnost.

Možné snížení pojistného plnění – fakticky nikoli

Můžeme se setkat i s tvrzením, že nevhodná obuv při řízení se po nehodě zaznamená do policejního portokolu a že může mít vliv na výši pojistného. Za prvé, do policejního protokolu je třeba zaznamenat skutečnosti, jež mohli /nemuseli) být relevantní pro vznik nehody. Že pojišťovna sníží pojistné plnění pro nevhodnou obuv je zcela vyloučeno a takový názor svědčí o absenci právního povědomí. Pojišťovna by mohla eventuálně pojistné plnění snížit jen tehdy pokud by prokázala, že nevhodná obuv přispěla k nehodě či těžšímu následku. Což je reálně nemožné až na extrémní vyjímky – sklouzla Vám noha z brzdy a máte nohu odřenou. To klidně mohla být odřená v důsledku nehody či jste se škrábli v šoku po tom. Podle mě je to zcela neprokazatelné, leda byste se přiznali, že Vám sklouzla noha.

Právní riziko ne a faktické riziko ano

Jedna rovina je právní. Druhá věcná. Osobně bych se na řízení na boso či v pantoflích necítil a nedoporučuji to. U sandálů cítím lehce riziko lehce snížené schopnosti, že by se mohly nějak zaklínit pod pedál apod. Ale na krátkou trasu mezi vesnicemi to s vyšší opatrností zvládnu. Obecně však pro řízení auta jednoznačně doporučuji uzavřenou obuv.

JUDr. Ing. Vladimír Koranda, PhD., redaktor

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *